Laat je foppen door je lichaam

Het klinkt bijna te simpel om waar te zijn. Steek je armen in de lucht, en blijf zo twee minuten staan. Op het toilet bijvoorbeeld, vlak voor een sollicitatiegesprek. Dikke kans dat die baan van jou is. Want je lichaamstaal bepaalt niet alleen hoe anderen je zien; ook je eigen gevoelens en gedachten worden sterk beïnvloed door wat je lichaam doet.
Het is sociaal psychologe Amy Cuddy die dit beweert, in haar TED-talk: Je lichaam vormt wie je bent. Haar verhaal is interessant voor zowat iedereen. Maar in het bijzonder voor wie overtuigender wil presenteren.

Voor presentatoren zijn er minstens drie redenen om naar Amy Cuddy luisteren:

1. Fake it till you make itLast van zenuwen voordat je het podium betreedt? Neem twee minuten een trotse houding aan (alsof je een winnaar bent, een alfa-aap) en hocus pocus, er verandert iets in je brein. Meer testosteron, minder stresshormoon. Je voelt je zelfverzekerder en comfortabeler. Moeilijk te geloven? Cuddy onderbouwt haar stelling met sociaal-psychologisch onderzoek.

2. Vertel een verhaal – Het zou zomaar kunnen dat je Amy Cuddy best wil geloven. Maar dat betekent nog niet dat je van plan bent om als een dwaas je armen in de lucht te steken, terwijl er nog niks te juichen valt. Je hebt geen misschien geen zin om te faken, je wilt niet nep zijn.

Om deze twijfel weg te nemen, brengt Cuddy een krachtig retorisch wapen in stelling: een verhaal, waarin ze zelf de hoofdpersoon is. Na een auto-ongeluk is haar intelligentie aangetast. Alleen met de grootste moeite slaagt ze erin een academische carrière op te bouwen. Ze ervaart aanvankelijk een diepe onzekerheid: ik hoor hier niet thuis. Ze komt toch waar ze wil komen, door te faken. En op een dag – als ze als docent op Harvard wordt geconfronteerd met een onzekere studente – beseft ze dat ze haar eigen onzekerheid is kwijtgeraakt. Na jarenlang faken is ze geworden wie ze wou zijn.

Dit verhaal is effectief omdat het inspeelt op de emotie van het publiek. Het is ook een mooie afwisseling op de rationele argumenten eerder in het verhaal (de onderzoeksresultaten). Na het verstand wordt nu ook het gevoel ‘bediend’, en die mix is het meest overtuigend.

3. Formuleer een soundbite – Cuddy raakt haar publiek pas echt door haar persoonlijke verhaal. Dat blijkt duidelijk uit de reactie van het publiek. Wat het verhaal nóg sterker maakt, is de soundbite waarmee ze haar conclusie formuleert:

And so I want to say to you: don’t fake it till you make it. Fake it till you become it.

Puntig verwoord, en makkelijk te onthouden. Het is tegelijk een oproep, een call to action, die elk slotwoord van een speech of presentatie moet bevatten.

Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *